Opp

Flere bilder

25.05.06 Sandefjord-Risør-Arendal Sol / SV 4-11 m/s 68 / 68

Planen var egentlig å gå mest mulig utaskjærs og komme oss til Stavanger / Haugesundsområdet så raskt som mulig. Sånn skulle det ikke bli.

Da vi passerte Rakke, tikket det imidlertid inn en ny værmelding på Navtex'en som sa at vinden skulle øke til 14-16 m/s. Det var som vanlig sydvestgående strøm på 1 til 1,5 knop og til tider opp til 2 knop. Med vind i motsatt retning så blir det korte og krappe bølger som gir mye vann over dekk.

Vi gikk inn til Risør og slappet av noen timer. Eneste gjestebåt som lå ved moloen var et Hollandsk ektepar som hadde hentet ny båt i Sverige i påsken. De skulle seile norskekysten til nord for Bergen for deretter å seile over til Shetlandsøyene, videre til Skottland før de skulle ned til Middelhavet for å "overvintre" der.

På ettermiddagen gikk vi videre innaskjærs til Arendal.

26.05.06 Arendal - Mandal Sol-skyet / SV 4-12 m/s 62 / 130

Egentlig ble dette bare en "transportetappe" for å komme i nærheten av Lindesnes for så å kunne gå til Stavangerområdet lørdag.

Gikk utaskjærs frem til Ny-Hellesund og deretter innaskjærs i Trægde-leias flotte skjærgård fram til Mandal. Mandal er en fin by, men det var mye støyende uteliv der natt til lørdag.

Vi gratulerer samtidig Lillians søster som er 40 år i dag.

27.05.06 Mandal-Tananger Skyet-regn/SØ 4-12 m/s 118 / 248

Da vi forlot Mandal kl. 03.30 var nattelivet fortsatt i full gang, med mye "rånekjøring" og tuting i gatene - kanskje vi er blitt for gamle....

Vi hadde en praktfull soloppgang like før Lindesnes, men så fort vi rundet neset, så forsvant sola for denne dagen.

Ved Flekkefjord begynte det å regne og like før Egersund hadde vi et par timer med tåke i tillegg. Da kommer radaren til sin fulle nytte. Hadde noen timer med fin seilvind langs Jærens rev.

Vi valgte å gå inn til Tananger for natta. Da var det godt å komme i havn og få seg et varmt måltid mat og kunne krabbe under dyna etter 16 timer i sjøen. Tananger var forresten en lun og hyggelig havn.

28.05.06 Tananger-Skudesneshavn Regn-sol / SØ 4-6 m/s 22 /270
Fin liten seilas fra Tananger til Skudesneshavn helt syd på Karmøy.

Kom inn i en koselig gjestehavn som ligger helt innerst i kanalen og skjermet for alt vær.

Etter flere lange "transportetapper" var det godt å kunne roe litt ned.

Skudesneshavn er ikke bare et fergeleie, men et fantastisk sted med ca. 3.100 innbyggere. Der er også en gammel bydel som er særdeles godt bevart, og har overraskende nok også en fin liten park.      Her ble i sin tid TV-serien Skipper Worse spilt inn. Grenland Group er etablert med verftsindustri.

Det er meldt ruskevær fremover med 15-20 ms vind så vi blir nok liggende her til det har roet seg før vi går videre nordover. Men vi lider ingen nød, for bedre havn å bli liggende værfast i skal man lete lenge etter.

01.06.06 Skudesneshavn-Bekkjarvik Sol / V 4-6 m/s 65 / 335

Vi benyttet tida vi ble liggende til å se nærmere på gamle Skudesneshavn. Mange små og koselige plasser.  Vi var innom "Majorstua kafé", som ble drevet av en hyggelig eldre herremann, som serverte kaffe og vafler i gamle hverdagslige omgivelser. Noen "stamgjester" sørget for at praten gikk livlig med alle.

Vi tok også en busstur inn til Haugesund en av dagene.

Bussturen over Karmøy viste oss vestlandsnaturen til fulle. Det er grønt over alt. Det gror visst gras på   bare fjellet her borte. Akkurat som  i Irland. Imponerende hvordan de kan drive landbruk i slike steinrøyser, men det hjelper nok at det vokser nesten året rundt.

Selv om det blåste skikkelig på onsdag, hadde sjøen allerede lagt seg og det var minimalt med dønning da vi kom ut på Sletta, nord for Haugesund. Vi la derfor  ruta på utsida av Bømlo. Den nord-vestre delen viste seg å være fin, men forøvrig så det ut til å være tynt befolket ut mot havet. Riktignok er det en del fiskeoppdrettsanlegg  som tydeligvis ser ut til å være en viktig næring i området.

Fargen på vannet skifter fra dyp blå i skjærgården,  til knall turkis i utløpet av fjordene. Vi lurer noen ganger på om vi seiler i Karibien, men   der bruker man antagelig ikke langt ull undertøy, luer og votter, så det må nok være helt feil. Men ser det ikke flott ut da?

Etter en fin dag på sjøen la vi oss til for natten i den lille, koselige havna Bekkjarvik. Det er mange slike små lune havner i området og godt er det å finne en   bra plass for natten

02.06.06 Bekkjarvik-Bergen Regn / V 4-8 m/s 31 / 366

I skikkelig Bergensvær fortøyde vi til Bryggen i Bergen. Linn utgjorde velkomstkomiteen i Bergensbunad og tok i mot fortøyningene. Det skal bli koselig å tilbringe noen dager sammen med Linn.

Lørdag møtte også representanter fra Tollefsen & Lie opp på kaia for å hilse på. Bonita var ivrig og viste stor interesse for å mønstre på som båtsmann.

Lillian har søkt om landlov noen dager for å dra en tur til Sandefjord på jobb.

05.06.06 Bergen-Askøy Sol / NV 4-6 m/s 23 / 389

Dagene i Bergen har gått kjempefort. Linn sørger for full aktivitet med fotturer både til Fløyen og Ulriken, den siste ble mer klatretur.

Vi fikk også tid til en tur på fjorden og et dykk i Hjeltefjorden, ved Askøy. Her fant vi noen store O-skjell, mer enn nok til et måltid etterpå.

Været har snudd og ikke mye kan måle seg med Bergen i nydelig sol fra skyfri himmel. Det har turistene tydeligvis også skjønt for det er masse av av dem fra alle verdens kanter og nye cruiseskip daglig.

Lillian kommer tilbake fra jobb i Sandefjord onsdags kveld og da går turen videre oppover kysten.