Opp

Flere bilder

21.07.06 Torghatten-Sør Gjæslingan Sol/NV 2-6 m/s 65 / 1778

Besøket i Torghatthullet ble en verdig avslutning på Nord-Norge for denne gang. Vi pakket vekk ull-undertøyet, lettet anker og fortsatte sydover, denne gangen på vest-siden av Leka.

Øya har en spennende geologi og bergartene, i det som kalles noe så enkelt som Leka ofiolittkompleks, er et eksotisk fremmedelement, og skal visstnok være flere hundre millioner år gamle.

Vi seilte videre vest i øyriket utenfor Rørvik og gikk gjennom Langsundet, mellom Ytre- og Mellom-Vikna. Etter en del snirkling mellom de utallige holmer og skjær, endte vi opp på fiskeværet Sørgjæslingan.

Stedet er nå fraflyttet og benyttes bare som fritidsboliger, samt noen tusen måker som er fastboende. Det er Kystmuséet i Nord-Trøndelag som har hovedansvaret for fiskeværet.

Sørgjæslingan består av en gruppe småøyer ut mot det beryktede havområdet Folla. Mellom flere av øyene er det bygd moloer som beskyttelse mot været.

Et utrolig sjarmerende fiskevær, men på grunn av alle måkene, valgte vi å legge oss på svai og ta gummibåten inn for å bevare nattesøvnen.

22.07.06 Sør Gjæslingan-Småvær Sol/NØ 1-5 m/s 31 / 1809

Vi krysset en speilblank Folla og beveget oss inn i Flatangerleia, en snirklete lei i et pent område hvor man ender ut ved Småvær, en liten plass like nord for Buholmsråsa. Stedet har en liten havn og etter å ha vurdert kaianlegget, valgte vi å legge oss på svai rett utenfor. Vi hørte etterpå at i kulingen, mens vi lå på Lovund, hadde moringene til  brygga på Småvær røket og det hadde vært ganske kaotisk. Vi hadde i hvert fall en  fin og rolig natt på svai.

23.07.06 Småvær-Kongensvoll Sol/NØ 1-3 m/s 71 / 1880

Nok en dag med sol og fint vær.

Like  etter at vi kom ut fra Småvær, passerte vi Buholmsråsa fyr.

Vi tok et lengre strekk og endte opp i havna i Kongensvoll, i Trondheimsleia, like syd for Trondheimsfjorden. Stedet er en kombinert marina og campingplass. Apropos campingplass, så var det vel mer et hytteområde med campingvognene som anneks inntil hytta.

24.07.06 Kongensvoll-Smøla Sol/NØ 1-5 m/s 43 / 1923

For å dele opp den lange, kjedelige Trondheimsleia, gjorde vi et stopp på Smøla. Stedet er også kjent for sin store vindmøllepark, men den ligger på den andre siden av øya så vi fikk ikke nærkontakt med den.

Vi tok fram syklene og syklet en tur på østsiden av øya. Å sykle rundt hele ville være en tur på flere mil og det ble litt langt på en kveldsstund. En flott øy, men skjærgården utenfor er like spennende,  men det får vente til en annen gang.

25.07.06 Smøla-Bjørnsund-Longva Sol/NØ 1-3 m/s 87 / 2010

Fra Smøla tok vi turen innom Kristiansund og bunkret diesel. Vi tok også turen innom Atlanterhavsveien  før vi igjen tok indre-leia over Hustadvika og endte opp like ved Aukra.

Vi hadde fått sterke anbefalinger om å besøke Bjørnsund og det viste seg å være et bra tips.

Vi la oss på Nordre Bjørnsund og gikk alle de veier og stier som fantes, tok isbjørnen og terrakotta-damen i øyesyn  og tok turen ut til fyret.

Bjørnsund er, som Sørgjæslingan, i dag fraflyttet og beboes bare i sommerhalvåret som ferieområde. Det burde absolutt gjøre nytte som det, etter vårt skjønn. Tette klynger med  hus og trange gater og smug. Det var også store moloer som vitner om hva som skal til for å holde havet på avstand når uværet setter inn. Det er lett å forestille seg hvilken aktivitet som har vært her i tidligere tider når fiskeværet var i full aktivitet.

Vi tok også turen innom den trange havna på Søndre Bjørnsund før vi satte  baugen sørover mot Ålesund-området.

Nærmere midnatt fant vi en plass på Longva, like nord for Ålesund og fikk oss noen timer på puta.

26.07.06 Longva-Volda Sol/NØ 1-3 m/s 40 / 2050

Lillian  hadde avtalt å komme på besøk til sin familie i Volda og Ørsta. Volda kjennetegnes av det karakteristiske fjellet Rotsethornet, 649m.  Anne Marit tok i mot oss og tok oss med på en flott sightseeing med bl. annet tur innom atelieret hvor hun arbeider før turen gikk videre til Else med familie i Ørsta, hvor det ventet god mat.

Tante Ingrid hadde også tatt turen fra Bjørkedalen. Det hadde også Knut og guttene tatt seg tid  til innimellom all båtbygging  samt spillejobber verden rundt.

Mye mimring om gamle dager og tiden gikk bare så alt for fort.

27.07.06 Volda-Silda Sol/NØ 1-3 m/s 47 / 2097

Værmeldingen lovet godt og vi rundet Stadt i flott vær. Vi stoppet og dro opp sei til middag og skipperen tok seg samtidig et bad. Overraskelsen  var stor da sjøtemperaturen var 19,5 grader (pluss). Varmest i år. Denne temperaturen holdt seg stabil helt ned til Bergen.

Vi la oss denne gangen på øya Silda, like syd for Stadt og nord for Måløy. Nok en perle av de sjeldne!

Bra med gjestebrygger og det var en merket kultursti rundt hele øya for at båtfolk skulle få beveget litt på undersåttene.

I Syd-havna var et gammelt salteri ute på et skjær, gjort om til en kjempekoselig restaurant som holder åpent i sommerhalvåret. Stille og rolig plass.

Vi rakk akkurat  tilbake til båten før regnet satte inn.

28.07.06 Silda-Kalvåg Regn/NØ 1-3 m/s 26 / 2133

Regnet ga seg ikke før ut på ettermiddagen og vi tok et kort strekk ned til Kalvåg utenfor Florø.

En koselig plass, men litt for hektisk og støyende etter vår smak. Mye folk og båter og uteliv til klokka 8 på morgenen.

29.07.06 Kalvår-Bulandet Sol/NØ 1-3 m/s 38 / 2161

Neste stopp var Bulandet. Dette er Norges vestligst bebodde plass med fastboende, 04°37,99" Øst. Det bor i dag mellom 250 og 260 fastboende her. Nok en perle som så absolutt frister til et  nytt besøk ved en seinere anledning. Øysamfunnet er i de senere år bygget sammen med et utall bruer som også gir veiforbindelse med Værlandet. Et fantastisk flott øyrike med flott gjestehavn.

30.07.06 Bulandet-Havsvågen Sol-skyet/S 1-3 m/s 20 / 2181

Neste stopp ble Havsvågen i Ytre Steinsundet. En liten naturlig lagune beskyttet for alle vinder hvor det var greit å ligge på svai over natta.

En kort jolletur ut ga sei og makrell nok til et par middager etter å ha hatt snøret i vannet et par ganger.

31.07.06 Havsvågen-Ypsehamni Sol-Skyet/SØ 2-12 m/s 46 / 2227

Etter en frisk kryss i liten kuling over ytre del av Sognefjorden, var vi innom Fedje uten å finne noen god plass. Vi fortsatte sydover på innsiden av Øygarden og tok inn Herdlafjorden. Her fant vi en finn ankerplass i den fredelige vika Ypsehamni.

Nå var det kort vei til Bergen. Lillian skal nok en tur hjem til Sandefjord og jobbe og flybillett var bestilt.

For å slippe  å ligge i byen i flere dager, valgte vi Strusshamn på Askøy. Havna er egentlig et kultursenter og var i tidligere tider karantenehavn for seilskuter fra utlandet for å sikre seg at det ikke var pest ombord. Sjefen i Strusshavn, Georg Gundersen, er en kar med mange jern i ilden. Han har egenhendig restaurert den flotte galeasen Gurine og driver bl.annet med villsau sammen med sin kone som også er ivrig engasjert i kystkulturarbeide landet rundt. En flott plass å ligge noen dager.