Opp

Flere bilder

07.07.06 Bodø - Inndyr Sol-skyet/SV 2-6 m/s 21 / 1460

På grunn av Widerøes mangel på fly og tekniske problemer, ble mannskapet forsinket allerede fra Torp, rakk derfor ikke Bodø-flyet fra Værnes og måtte overnatte i Trondheim. Dagen etter var alt i rute og flyet landet i Bodø kl. 08.00. Skipperen var rimelig rastløs etter en ukes landligge og fortøyningene ble tatt umiddelbart.

Vi seilte sydover og fant plass i den idylliske havna Inndyr hvor vi lå over også neste dag. Sommerens beste jordbær (selvfølgelig fra Kvelde) fikk vi tak i her, nyyyydelig!

09.07.06 Inndyr-Jektvika-Rødøy Sol-skyet/SV 2-12 68 / 1528

Nå starter vi på Helgelandskysten. Dette er et område med flere tusen øyer, holmer og små fiskevær, mer eller mindre bebodde.

Vi delte dagen i to etapper med noen timer på svai i Jektvika med fisking av torsk og makrell og bading med nydelig utsikt inn mot Svartisen. Sent på kvelden lettet vi anker og dro ut i den fantastiske skjærgården og fikk med oss den siste rest av midnattssola på denne turen. Vi ankret sent på natta på nordøstsiden av Rødøya.

10.07.06 Rødøy-Klokkergården Skyet-regn/SØ 5-9 m/s 7 / 1535

11.07.06 Klokkergården-Kvalvika Sol/N 2-5 m/s 8 / 1543

På motsatt side av Rødøya ligger Klokkergården, en gammel internatskole fra 1906 som er totalrestaurert og i dag pensjonat og kro med nydelig mat. Havna viste seg å være utsatt for de fleste vinder og det ble en hufsete natt med en tysk båt på utsiden som hele tiden prøvde å klatre opp på dekket vårt.

Dagen etter skinte sola og alt var glemt. Skipperen tok en real trimtur til toppen av løvehodet, 444 moh, og ble belønnet med en enorm utsikt i alle himmelretninger. I mellomtiden tok  mannskapet seg av proviantering i den lokale landhandelen et par km unna.

Det er meldt et par dager med mye vind og vi må finne en trygg havn. Ingen plasser med brygge som vi kan tenke oss, men Kvalvika ser ut til å være en brukbar bukt for å ligge for anker. Det viste seg å stemme og vi fikk en flott ettermiddag med nyfisket stekt sei til middag,  havørn svevende over hodene på oss og med Svartisen som en perfekt bakgrunn. Vi fikk en rolig natt.

Dagen etter blåste det opp. Havna var god og ankeret satt godt, selv i vind på jevnt 17 ms og opp i 21 ms i kastene. Det ble meldt om enda sterkere vind dagen etter og en fisker som bor i bukta hadde fulgt med oss hele dagen. På ettermiddagen kom han ut til oss i lettbåt og tilbød oss å fortøye i hans fiskebåt inne ved brygga. Han hadde sjøl erfart å drive til havs mens han sov da ankeret mistet feste i kuling. Vi takket gladelig ja. Godt å  ha omsorgsfulle og hyggelige "naboer".

14.07.06 Kvalvika-Selsøyvika Skyet-Regn/V 4-9 m/s 12 / 1555

Etter 3 dager værfast i Kvalvika, var det godt å komme seg videre.

Vi gikk til sydsiden av Rødøya igjen og la oss til på det lille stedet Selsøyvik som egentlig er et gammelt handelssted helt fra 1700-tallet. Bygningene er fredet og blir nå restaurert og det er landhandel, fiskemottak og bunkring på plassen. Ser ut til å bli skikkelig bra når alt blir ferdig. Den lokale landhandleren åpnet med glede butikken for oss når vi kom sent på kvelden. Bra service.

15.07.06 Selsøyvika-Nordfjord-Lurøy Skyet-Regn/SV 1-15 m/s 52 / 1607

Da vi sto opp var ikke sikten så værst, så vi bestemte oss for å dra inn og se nærmere på Nordfjorden, innerst i Meløyfjorden. Fjorden skal være sjeldent vill og vakker. Regnet økte imidlertid bare på, og skydekket ble veldig lavt så vi fikk ikke full uttelling for de over 1000m høye fjellene på hver side av fjorden og Svartisen i enden. Snøen lå nesten helt ned til vannkanten og det var mange små fosser.

Vi fant imidlertid det nye Polarsirkelmerket som nå er plassert mer riktig enn det gamle. Dette står bare 3-400 meter feil mot det gamle som sto nesten 2 km feil. Polarsirkelen flytter seg jo noen centimeter nordover hvert år, så dette vil jo stå helt korrekt om noen år. Godt å være framsynt.

16.07.06 Lurøy-Lovund Skyet-Regn/S 6-11 m/s 20 / 1627

Etter nok ei natt på svai med kuling i Lurøysundet, løyet vinden til frisk bris på morgenen og vi gikk ut til Lovund.

Dette er et øysamfunn langt ute i havet, 10 nm innenfor Træna. Det var meldt stiv kuling på kvelden, men vi fant en trygg fortøyningsplass innenfor de enorme moloene. Kulingen kom seint på natta og det blåste ikke bare stiv, men sterk kuling på stabilt 20 m/s og opp i 25 m/s i kastene.  Selv om man ligger trygt for bølgene så drar det godt i riggen under slike forhold og det må noe ekstra fortøyning til, men alt gikk bra.

Vi kom allikevel én dag for seint ut hit, for dagen før spilte popgruppa Smokie på fotballsletta, hentet ut av redningsskøyta. I følge mannskapet var visst gammelgutta i storform når sjøsprøyten sto over skøyta på tur ut.

På Lovund er det et samfunn i vekst og ungdommen flytter til stedet og bygger seg nye hus og det er mange småunger på øya. Blant annet Nova AS har et stort lakseslakteri her og tjener store penger. Det gikk flere trailere med fisk daglig med ferge inn til land. I tillegg er det flere andre bedrifter samt rorbuhotell.

Øya har også en stor koloni med lundefugl oppe i den enorme steinrøysa under fjellet som rager godt over 600 m til værs. Det hadde vært gøy å vært her på "Lund-kommardagen" som er 14. april når alle Lundefuglene kommer inn fra havet.

18.07.06 Lovund-Hjartøya-Sandnessjøen Skyet-Regn/S 4-9 m/s 34 / 1661

Vi hadde en fin seilas fra Lovund, på utsiden av Dønna, og tok en stopp i den idylliske bukta på Hjartøya for å spise og bade i regnværet. Det er kaldt og vått her nord, men det er utrolig hva man venner seg til.

På kvelden gikk vi inn til Sandnessjøen og la oss i den fine båthavna til båtforeningen så vi fikk vasket litt klær og tatt en sjau i båten.

Her traff vi også igjen båten Undine som vi har truffet flere ganger tidligere. Det var et hyggelig gjensyn med flere gode tips om videre seilas.

20.07.06 Sandnessjøen-Torghatten Sol/S 4-9 m/s 52 / 1713

Dagen startet med fin seilas vestover fra Sandnessjøen og ut i Vega-øyriket. Helgelandskysten består av tusenvis av øyer og holmer og aller flest er det i området rundt Vega. Vi fant en led tvers igjennom og lupa måtte fram for å se alle detaljene i sjøkartet. Området er heller ikke oppgradert i forhold til de elektroniske kartene, så det var greit med begge deler. Det gikk bra, selv om det var både trangt og grunt og mye strøm.

Vi seilte gjennom Brønnøysund denne gangen og kunne bare konstatere at nå er fellesferien i gang; gjestehavna var full. Da vi lå der sist var vi 2-4 båter. Vi la oss på svai i Møyhamn, rett ved Torghatten. Vi tok jolla og skulle ro til land, men en hytteeier kom forbi og slepte oss inn til hans eiendom. Der kunne vi bare legge jolla på  land og gå opp til hullet. "Mye nærmere skjønner dere", sa han. Vi takket og tok med et råd på veien om å gå gjennom hullet, ned lia på sydsida og rundt østsiden av øya.

Turen opp var grei, med sti og trapper fram til den siste steinrøysa opp til den nordre åpningen. Vi ble helt overveldet av dimensjonene på hullet, og ikke minst den flotte utsikten sydover, gjennom hullet. Hullet er 160m langt, 25-30m høyt og 12-15m bredt.  Fra steinrøysa mot nord var det laget trapper ned til "bunnen" av hullet(115 trappetrinn). Derfra kunne man gå ut på pynten mot syd og nyte utsikten. Vi fulgte hytteeierens råd og tok turen ned lia på sydsiden og fikk en fin tur rundt øya med strender og svaberg. Dette var slutten på Helgelandkysten og Nord-Norge og turen går videre sydover til Midt-Norge og Trøndelagskysten.