Opp

07.08.07 Sandefjord-Skagen Sol-skyet / SØ 2-7 m/s 108 / 108

Ferien i år startet tirsdag morgen fra Thorøya mens det ennå var mørkt. Da sola sto opp var vi allerede langt utenfor Færder. Vinden var rett i mot de første timene og det ble derfor noe motorkjøring. Etter hvert dreide vinden og vi kunne sette seil og seile en del timer. Strømmen var imidlertid mot oss med opp til 2 knop og da vinden også avtok kjørte vi motor det siste strekket inn til Skagen. Her var det overraskende mye båter, men vi fikk grei plass som 5. båt utenpå andre seilbåter. Vi fikk en fin kveld i Skagen.

08.08.07 Skagen-Læsø Sol / Ø 3-6 m/s 34 / 142

Morgenen etter gikk vi sydover i Kattegat. Vi hadde egentlig som mål å seile til Anholt denne dagen. Vi hadde en fin genakerseilas, men vi falt allikevel for fristelsen til å gå inn til Østerby på Læsø i stedet.

Mye båter her også, men fikk igjen fin plass, nå som 3. båt utenpå en Jeanneau fra Haugesund og en Malø 45. Litt senere fikk vi en tysk HR46 utenpå oss igjen.

En nydelig kveld med flott solnedgang i den fine havnen i Østerby.

09.08.07 Læsø-Höganäs Sol / NØ 2-9 m/s 102 / 244

Vi dro i 06-tida og tyskerne som lå utenpå oss var oppe som avtalt og forhalte slik at vi kom ut. Vi hadde tenkt å prøve å komme oss til Helsingør.

Det var flatt vann, men vi fikk allikevel periodevis fin genakerseiling. Sjøtemperaturen var over 22 grader og det var varmt og godt så vi passet på å bade når det var for lite vind til å seile. Igjen var det den kraftige motstrømmen (opp mot 2 knop) som gjorde at vi gav opp Helsingør og gikk inn til Höganäs på svenskekysten i stedet. Flott og velorganisert havn her også.

10.08.07 Höganäs-København Skyet / NØ 2-5 m/s 38 /282
Fra Höganäs gikk ferden videre gjennom Øresund, forbi Helsingør og Helsingborg og til København. Lite vind og fortsatt motstrøm gjorde igjen at det ble mye motorkjøring. Vi gikk til Marieholm og seilforeningens havn Lynetten tett ved sentrum.

På kvelden spaserte vi inn til sentrum. Vi passerte det flotte nye Opera-bygget på Holmen og endte opp på en fortausrestaurant i Nyhavn.

Før vi tok bussen tilbake til båthavnen, tok vi "bryggeslengen" og fikk se den enorme privateide, enmastede seilbåten Kokomo på 170 fot. Riggen var 62,5m høy og seilarealet var enorme 3.550m2. Båtens bredde var 34fot(10,2m). Det vil si at hvis Kilico ble plassert på tvers av båten ville den bare stikke 1m ut på hver side. Det var denne båten som passerte oss for motor rett utenfor Skagen. Gøy å se.

11.08.07 København-Klintholm Skyet / N 2-5 m/s 55 / 337

Da vi dro ut fra København tidlig på morgenen var det lett tåke og litt småregn. Vi så allikevel Øresund-broen da vi gikk sydover for motor.

Vi var nå i Østersjøen.

Litt seiling ble det, men i perioder var det så lite vind at vi igjen stoppet helt opp og badet.

Etterhvert kom øya Møn til syne med de karakteristiske kalkklippene Møn's Klint. Etter å ha rundet odden kom vi inn til den hyggelige havnen Klintholm. Tydelig at vi nærmet oss Tyskland for her var det nesten bare tyske båter.

12.08.07 Klintholm-Burthief Sol-Skyet /NV 3-8 m/s 66 / 403

Nå sto Tyskland for tur. Vi dro fra Klintholm på morgenen og hadde mange timer med knallfin genakerseilas på nærmest flatt vann. Da vi rundet Falsters odde ved Gedser gikk vi over til skarp kryss og vinden økte. Det ble fort småkrapp sjø og vi måtte ta et rev i storseilet og rulle inn noe på genoaen. Vi hadde en fin seilas helt til vi kom til Fehmarns odde der vinden døde ut.

Vi kom inn til havnen Burgthief på Fehmarn. Fehmarn, med sine flotte strender, er tydeligvis en populær ferieøy for tyskerne.  Det var mange hoteller og organiserte badeanlegg og naturligvis tilsvarende mange turister.

13.08.07 Burgthief-Bagenkop Sol-skyet / SV 0-5 m/s 36 / 439

På morgenen tok vi først bussen inn til Burg, en koselig by ikke langt fra båthavna, og fikk en fin formiddag her.

På vei nordover i Kieler-Bukta, krysset     MS Kronprins Harald rett bak oss.

Deretter gikk turen til øya Langeland i Danmark og den lille havnen Bagenkop. Det var helt blikk stille og det ble motorkjøring hele veien med innlagt stopp for bading.

Bagenkop var imidlertid en koselig havn og vi fikk en fin kveld.

DATO ETAPPE VÆR/VIND LOGG/AKK
14.08.07 Bagenkop-Korsør Sol-Skyet / 2-5m/s 41 / 480

Vi hadde tenkt å seile gjennom Lillebelt, men værmeldingen varslet dårligere vær og vi valgte derfor å gå til Korsør i Storebelt i stedet. Byen ligger på Sjælland, like ved Storebeltbroen.

Vi ble tatt i mot og vist plass av hyggelige lokale seilere. Det var godt for det var antagelig den siste plassen som var bred nok for oss i havnen.

Ettermiddagen og kvelden ble flott.

Utpå natten blåste det opp og det blåste kuling fra syd-øst til langt ut på dagen. Det var egentlig greit med en liggedag etter å ha hatt en uke med over 60nm i snitt pr. dag og mange timer "underveis".

Det er trangt mellom pålene i havna.

DATO ETAPPE VÆR / VIND LOGG / AKK.
18.07.07 Korsør - Grenaa Sol-skyet / 3-9 m/s 78 / 558
Etter å ha ligget "på været" i 3 dager i Korsør var det godt å komme seg videre. Det blåste fortsatt friskt da vi gikk ut i grålysningen på morgenen, og vinden holdt seg hele turen opp til Grenaa. Her var det god plass nå som sesongen er på hell. Litt senere på kvelden fikk vi en Sveitsisk båt som nabo for natten. Ikke så mange av dem akkurat.

19.07.07 Grenaa - Skagen Sol-skyet / 3-8 m/s 71+4 / 633
Etter en rolig natt i Grenaa var neste etappe Skagen. Det var mindre enn to uker siden sist vi var der, men det var et helt annet Skagen vi møtte nå. Sist ble vi liggende utenpå 4 andre. Nå kunne vi legge oss langskips helt inn til brygga uten å få noen utenpå. Værmeldingene lovet fin seilas over Skagerak dagen etter. Meterologer skal man tydeligvis ikke stole helt på. Da vi dro ut i 5-tida blåste det liten kuling, 11-13 m/s og sjøen var krapp. Vi regnet med at det ville bli bedre når vi rundet odden og kunne sette kursen mer nordover. Kl.06.00 kom det en "Securite-melding" på VHF-en som varslet om vinddreining til nord-øst og økning til stiv kuling 15. Siden det ville bety at vi ville få vinden og sjøen mot oss, valgte vi å snu og gå tilbake til Skagen. Der ble vi liggende også dagen etter med kraftig vind fra nord-øst.

Men Skagen er ikke noe dårlig sted å bli liggende å vente. Vi tok fram syklene og syklet ut til Grenen og etterpå til den idylliske Gamle Skagen.

DATO ETAPPE VÆR / VIND LOGG / AKK.
22.07.07 Skagen - Kungshamn Skyet-sol / 8-13 m/s 47 / 680
Meldingene gikk ut på styrke 8-13 fra nord-øst som skulle avta på ettermiddagen. Vi bestemte oss for å gå over til Sverige til tross for at det ville bety motorkjøring hele veien med vinden midt i mot. Vinden stemte, men avtok ikke før sent på kvelden så vi hadde en skikkelig stampetur over til Smøgen og Kungshamn med mye rotete sjø. Det ble drøye 8 slitsomme timer før vi fortøyde i Kungshamn på flatt vann. Her fikk vi en flott kveld med nydelig solnedgang over Smøgen.

DATO ETAPPE VÆR / VIND LOGG / AKK
23.07.07 Kungshamn-Sandefjord Sol-skyet / 6-1 m/s 64 / 744
En fin morgen ut gjennom den flotte svenske skjærgården før vi satte seil og hadde akkurat så vidt grei vind helt til Sydost-grunnen utenfor Sandefjordsfjorden.

Fin ferie, selv om Danmark og Tyskland ikke er i nærheten av å kunne måle seg med den norske kysten, naturen og alt vi opplevde på turen i fjor.