Opp

Flere bilder

02.-06.08.06 Strusshamn-Bergen Sol-skyet 21 / 2270

Lillian dro hjem til Sandefjord for å jobbe noen dager og etterlot båt og skipper i Strusshamn på Askøy ved Bergen. Det var flotte og varme sommerdager og dagene gikk med til båtpuss etc. En god og trygg havn med hyggelige folk.

Lørdag kom både Linn, Kim og Lillian og for første gang på turen hadde Kilico fullt mannskap og vi la oss i Vågen i Bergen for natten.

Søndag tok de unge med sin gamle far på fjelltur opp på Sandviksfjellet. En flott tur opp på Bergens tak med nydelig utsikt. Etterpå var det godt å ta båten ut og bruke resten av dagen på bading før Kim og Linn måtte ta flyet tilbake til Sandefjord. Vi gikk ut og la oss i Strusshamn for å få en rolig natt før turen fortsetter sydover.

07.08.06 Strusshamn-Mosterhamn Sol/ 3-14 m/s 46 / 2316

En flott dag med nydelig seilvind hele veien. Vi gikk inn til Mosterhamn og fikk ligge på brygga til kafèen. Vi tok en rundtur i området og fikk komme inn og se oss om i Amfiet som er laget i et nedlagt kalksteinsbrudd like ved. Chess gikk for fulle hus for øyeblikket, men mandager var det rolig og det var bare vakter som passet på alt utstyret. Amfiet var flott og ble visstnok mye brukt til konserter etc.

08.08.06 Mosterhamn-Hundvåg Sol/ 3-12 m/s 54 / 2370

Nok en dag med flott seilvind i frisk bris til liten kuling. Over Sletta var det bare litt god dønning. Vi passerte Ryvarden fyr og den beryktede Bloksen etter Sleipnerulykken. Man kan lure på hvorfor de absolutt skulle innenfor denne. Vi har opplevd en hurtigbåt som presset seg mellom oss og land for å ta en "innersving" selv om det var god plass på den riktige siden, så det må være viktig å spare noen sekunder. Vi la oss på Hundvåg, like utenfor Stavanger på kvelden.

09.08.06 Hundvåg-Stavanger Sol/ 3-12 m/s 4 / 2374

På formiddagen gikk vi inn til Stavanger og la oss innerst i Vågen. Ikke så mye båter og vi regnet med at det ville bli rolig siden det var midt i uka og etter at fellesferien var slutt, men der tok vi feil. Det var fullt uteliv til godt ut på morgenkvisten og dårlig med nattesøvn, men det er sånt man må regne med når man ligger i byer.

Stavanger er jo en flott by og vi brukte dagen til å se oss godt om i sentrum, handlet og fylte gass.

10.08.06 Stavanger-Jørpeland-Hundvåg Sol-skyet/ 3-6 m/s 22 / 2396

Vi hadde lyst til å få med oss Prekestolen i Lysefjorden.

Vi seilte inn til Jørpeland og la båten der for så å ta buss opp til Prekestolhytta. Derfra gikk vi den fine turen på snaue 4 km opp til selve Prekestolen. Fin tur, men vi ble overrasket over at det var så mye folk, nesten bare utlendinger. Det må ha vært flere tusen som gikk samme dagen og det var skikkelig kø-gåing og venting på de trangeste plassene, men fin tur allikevel.

Fra området rundt selve platået har man fin utsikt innover Lysefjorden med sitt turkise vann, og fjellene omkring.

Regnet holdt seg akkurat borte til vi kom ned til båten igjen og vi seilte nordvestover igjen og la oss nok en gang i Hundvåg over natta.

11.08.06 Hundvåg-Egersund Sol-skyet/ 3-6 m/s 59 / 2455

Det var meldt fin nordavind og vi satset på å ta strekket rundt Jærens Rev og ned til Egersund. Vinden lot vente på seg, men kom seg litt etter hvert. Det var allikevel en flott dag med sol og ingen sjø og vi gikk inn nord for Eigerøya og gjennom det fine Nordresundet.

12.08.06 Egersund-Kirkehamn Sol-regn / 0-10 m/s 28 / 2483

Egersunds gjestehavn har god plass og er rolig da det ikke ligger noen restauranter ned mot havna og vi fikk en god natts søvn.

Turen gikk videre til Kirkehamn på Hidra. Navnet har naturlig nok kommet fra den hvite flotte kirken som ligger ytterst på pynten og symboliserer trygghet. Under krigen forsto tydeligvis ikke tyskerne dette, for i fjellet over er det rester etter et større festningsanlegg.

13.08.06 Kirkehamn-Rasvåg-Farsund Sol-regn / 2-10 m/s 27 / 2510

På Hidra ligger også idylliske Rasvåg, som vel er et av de vakreste stedene langs hele kysten. Den ligger flott til i en liten lagune, godt beskyttet, men allikevel tett ut mot storhavet. Vi tok turen innom før vi  heiste seil og satte kursen for Lista og videre inn til Farsund.

Farsund ble nettopp kåret til landets beste gjestehavn av Dagbladet, så den måtte vi besøke. Da vi var her sist, i -97, syntes vi ikke den utmerket seg på noe vis. Det har skjedd store forandringer i havna de siste årene, så den fortjener absolutt utmerkelsen.

15.08.06 Farsund-Korshavn Sol-skyet / 1-7 m/s 9 / 2519

På grunn av ugunstige vindretninger og forhold, ble vi liggende en dag ekstra i Farsund i påvente av endringer i været.

Vi valgte å gå til Korshavn, en liten idyll like vest for Lindesnes, hvor vi var første gang for 9 år siden. Det er hyggelig å se at noen steder holder seg uforandret. I Korshavn var alt slik vi husket det, med unntak av vanlig vedlikehold og små utbedringer på enkelte hus. Stedet er like idyllisk og fredelig som før. Rorbuene var bebodd av tyskere som den gang, like opptatt av å fiske som før.

16.08.06 Korshavn-Risør Sol / 5-16 m/s 98 / 2617

Værmeldingene meldte om syd til sydvestlig bris og vi seilte ut fra Korshavn ved syv-tiden om morgenen. Det begynte med svak bris og vi seilte platt lens med storseil og spridd genoa. Vinden økte etter hvert og da vi passerte Kristiansand var den kommet opp i liten kuling 12 m/s. Den fortsatte å øke og vi rullet inn den spridde genoaen og seilte videre for bare storseil. Vinden økte ytterligere og vi hadde lenge stiv kuling 15 m/s, så det gikk virkelig unna til vi seilte inn i havna på Lyngør for å finne oss en plass for natten. Det blåste mye her også, så vi gikk like godt det lille stykket opp til Risør og la oss innenfor moloen her, lunt og godt.

18.08.06 Risør-Sandefjord Sol / 0-3 m/s 49 / 2666

Dagen etter fikk vi besøk i båten av niese Stine Merethe med familie og vi besøkte Risørs landemerke; den store hvite flekken før vi ble med på hytta deres og spiste middag og hadde en hyggelig kveld sammen.

Morgenen etter tok vi fatt på det siste lille strekket hjem til Sandefjord. Overfarten bød på slett vann og sol og varmt, i motsetning til da vi stampet i motsjø og kuling da vi startet turen 12 uker tidligere.

Det var litt rart å seile inn Sandefjordsfjorden igjen etter en slik tur.