Opp

Flere bilder

08.06.06 Bergen - Florø Sol-skyet/NV-SV 2-8 m/s 91 / 480

Vi har hatt noen fine dager sammen med Linn i Bergen, men da Lillian kom tilbake fra jobb var det allikevel godt å komme oss videre nordover.

Vi passerer fastlandsnorges vestligste punkt som er Vardetangen like vest for Mongstad, 4°56'58'' øst. Vi krysser Sognefjorden og et utall av andre mindre fjorder. Mye flott natur, men lite bebyggelse. Vi ser også en ørn som svever rundt og leter etter bytte samtidig som noen måker prøver å erte den. Vi fortøyer i norges vestligste by, Florø, som har en utmerket gjestehavn.

09.06.06 Florø - Ålesund Sol-skyet / SV 2-8 m/s 89 / 569

I de trange sundene mellom Florø og Måløy reiste det seg fjell på over 850m helt inntil leia. Man blir liten da.

Så bar det ut mot det beryktede Stadt-landet. Vi hadde lite vind, men noe gammel dønning fra den stive kulingen dagen før. Fjellene rundt Stadt, innhyllet i tåkeskyer, ga en trolsk stemning. Det tok oss ca. 4 timer å passere det mest utsatte området.

Ute på havet ser man sjelden "turbåter", men i havnene treffer man dem. Noen få norske, men flest utenlandske. Mange tyskere og hollendere, men også flere svensker, engelskmenn og en båt fra New Zealand har vi truffet på.

I Ålesund traff vi en båt med ei voksen dame fra Nederland som seilte alene langs norske-kysten. Mannen var visstnok ikke så seilinteressert, så han var igjen hjemme. Sprekt gjort,men hun stortrivdes og koste seg med ankerdram og en god sigar i båten.

Det var fortsatt noen tåkeskyer da vi ankom Ålesund i kveldinga. Disse forsvant heldigvis og det ble en flott kveld med tur opp til utsiktspunktet Aksla, rett over byen med nydelig utsikt.

Ålesund er vel en av de vakreste byene på Vestlandet og havna ligger midt i sentrum. Man føler mer at man er i Venezia enn i en by på Møre, når man fortøyer nesten i husveggen.   Det å besøke byer i helga kan bli noe slitsomt siden gjestehavnene oftest ligger like ved utestedene. Det gikk allikevel ganske bra her.

Fra Ålesund går turen videre til Molde. Det ble ettervert aldeles nydelig vær og varmt.

Molde er jo "rosenes by", men vi så ikke så mange roser akkurat. Kanskje vi er litt for tidlig ute? Byen ligger flott til i hellinga mot fjorden med en fantastisk utsikt mot Romsdalsalpene.

Aker Stadion (Røkke-løkka) samt det nye flotte hotellet ligger fint til ved innløpet til byen. I tillegg til Kilico, ankom samtidig også et stort cruise-skip, mens et forlot havna, så her var det trafikk.

Etter å ha bunkret diesel og vann i Molde går turen videre. Vi passerer Aukra, med den nye ilandføringsterminalen for gass og videre mot Hustadvika.

En fortsatt nydelig dag på havet med et praktfullt skue inn mot de flotte snøkledde Romsdalsalpene. Vi søker havn i nordre del av Hustadvika og legger oss på svai i ei koselig bukt på øya Ekkisløy på nord-vestsiden av Averøya. Vi har en fin kveld, men på natten kommer tåka drivende og  det kommer noen kraftige vindrosser, men vi ligger trygt.

10.06.06 Ålesund-Molde-Ekkilsøy Sol/NØ 0-9 m/s 90 / 659

11.06.06 Ekkilsøy - Kristiansund Tåke/NØ 2-4 m/s 9 / 668

Dagen starter med fint vær, men snart kommer tåka drivende og blir etterhvert skikkelig tykk. Utpå ettermiddagen letter den litt og vi bestemmer oss for å gå inn til Kristiansund. Men vi har ikke mer enn kommet utaskjærs så pakker det seg til igjen. I innseilingen til Kristiansund ser vi en stor gjenstand på radaren og snart dukker et av hurtigruteskipene fram fra tåka og passerer like ved båten. "Han vart nok skræmt ja".

Vel inne i havna har tåka lettet og vi får igjen en fin kveld med en tur rundt i byen og opp til utsiktspunktet Varden.

Været lover bra et par dager framover, men deretter skal det komme et uværsområde med kuling og regn.

12-13.06.06 Kristiansund-Rørvik Sol/SØ 0-9 m/s 165 / 833

Etter Trondheimsleia har vi den åpne strekningen Folla foran oss og det hadde vært greit å slippe å få kuling.                    Vi får ettervert nok en nydelig dag oppover Trondheimsleia og videre langs Trøndelagskysten.

På ettermiddagen blir det så varmt at vi må stoppe og ta en dukkert. På kvelden går vi gjennom det trange Stokksundet. Utrolig at det er plass til Hurtigruteskipene her.  Vi passerer Sætervika i havblikk ved midnatt og begynner på Folla. Tydelig at lokalbefolkningen vet å utnytte det gode været og i løpet av natten passerer vi flere småbåter som ligger i bleika og fisker.  Etter en flott solnedgang rett før midnatt, får vi en like flott soloppgang tre timer senere, fortsatt i havblikk.

Vi ankommer Rørvik ved femtida på morgenen for å lage en liten bulk i puta før vi fortsetter mot Brønnøysund før uværet bryter løs.

13.06.06 Rørvik-Brønnøysund Sol-skyet/SV 2-9 m/s 49 /882

Etter 3 timer på puta fortsetter vi til Brønnøysund.  Vi gjør en liten stopp like sør for Torghatten og fisker torsk til fiskesuppa.

Ut på kvelden øker vinden og fortsetter utover natta og dagen etter med kraftig vind og regn så da blir det innetjeneste, jobbing med hjemmesida, andre sysler.